08 oktober 2020

Romige Risotto!

Ik heb twee favoriete risotto recepten. Dit recept is een klassieke, met champignons, en ik heb een recept dat ik graag maak van Yvette van Boven die gaart in de oven, heel makkelijk.

In ons gezin hebben we allemaal onze voorkeuren, de één houdt niet van ui, de ander niet van champignons en ik houd niet van kaas. Niet heel gemakkelijk, ik maak de onderdelen apart en voeg ze per bord bij elkaar. Maar in het recept beschrijf ik de manier waarop je alle ingrediënten gebruikt. Wij zijn geen grote eters.

Ingrediënten voor 4 personen
2 rode uien, gesnipperd
300 gram risotto rijst (ik gebruik de Arborio variant)
witte wijn
1 liter kippen- of groentebouillon
400 gram kastanjechampignons
pijnboompitten
parmezaanse kaas
rucola
olijfolie
peper

Bereiding
Verwarm in een hapjespan wat olijfolie en fruit hierin de rode ui. Voeg de rijst toe en bak deze even mee zodat alle korrels bedekt zijn met een laagje olie. Blus de rijst af met een scheut witte wijn en voeg een flinke scheut bouillon toe. Zet het vuur wat lager en roer de bouillon door de rijst. Zet de timer nu op 25 minuten. Bak in een aparte pan de champignons bruin op een behoorlijk hoog vuur. Ik voeg daar vaak naar smaak nog wat Italiaanse kruiden uit de diepvries aan toe. Blijf de rijst roeren en wanneer de bouillon is opgenomen kun je een tweede scheut bouillon toevoegen. Blijf roeren en ga door met het toevoegen van bouillon tot de 25 minuten verstreken zijn en de rijst de bouillon heeft opgenomen. Meestal heb ik dan een liter of bijna een liter bouillon gebruikt. 

Proef of de rijst gaar en zacht is - afhankelijk van de soort rijst kan hij nog een paar minuten en een scheutje bouillon nodig hebben - voeg de champignons toe en breng het geheel op smaak met peper. Wij vinden het lekker om ook wat pijnboompitten toe te voegen die even geroosterd zijn in een droge koekenpan. Voeg naar smaak parmezaanse of geraspte kaas toe en verdeel de risotto over vier borden. Over de risotto verdelen wij graag een flinke hand rucola. Delizioso! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.