31 december 2015

Makkelijke mayo!

Hier het recept voor makkelijke mayo. Mayonaise kan gaan schiften, daarom moet je gewoonlijk de olie heel rustig bij de eierdooiers voegen, maar wanneer je de staafmixer gebruikt hoeft dat niet. Staafmixer erin, mixen, klaar!


Ingrediënten

Ingrediënten
1 ei
1 1/2 dl zonnebloem- of arachideolie
1 theelepel franse mosterd
1 eetlepel witte wijnazijn of citroensap
evt. 1 theelepel suiker of zoetstof
zout
peper


Bereiding
Alle ingrediënten dienen op kamertemperatuur te zijn. Doe het ei in een hoge kom of beker. (Ik gebruik de beker die bij mijn staafmixer geleverd werd). Schenk hierbij vervolgens de olie langs de zijkant van de beker (houd de beker iets schuin) en voeg een theelepel mosterd toe.




Plaats de staafmixer op de bodem van de kom, zet hem aan (op een hoge stand, ik gebruik de turbostand van mijn staafmixer) laat hem even draaien en trek hem rustig omhoog. Voeg azijn/citroensap, zout en peper toe, nog even doormixen en de mayonaise is klaar.


Mayo!

Naar smaak kun je nog peterselie of knoflook toevoegen. Wanneer je de mayonaise te dik vindt kun je meer zuur toevoegen.

Mijn mayo is wat aan de dunne kant doordat ik azijn én een scheut citroensap heb toegevoegd voor wat meer smaak.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.